ABC Arte Blog 

Wyszukiwarka


Stronka zawierająca masę przemyśleń 
Justy z zakresu:

- anime... bo lubię!
- manga... bo lubię! 
- komiks... bo rysuje!
- literatura... bo piszę!
- projekty własne... bo szukam mecenasów!
- refleksje... bo czasem mnie coś nachodzi!
- to co mnie denerwuje... samo przez się! 
- czym jest sztuka... filozofia jeszcze nikogo nie zabiła!
- dlaczego ABC ARTE?
- bo to jest istotne?
I gdzie indziej miałabym publikować
swoje spostrzeżenia?! 

Kliknj... na skróty po więcej informacji! 


TV ABC ARTE dla Magazynu KYAA! cz. 1

2016-07-20 08:57:56, komentarzy: 0

Grafika wektorowa czy rastrowa?

 

Witajcie to ja Justa! Dawno, dawno temu pisałam na łamach magazynu KYAA! cykl felietonów o wdzięcznej nazwie „Dylematy Mangaki” (och, czy ktoś to jeszcze pamięta?!). Mniejsza z tym... 


Tym razem, postanowiłam zająć się działem na temat animacji. Nic odkrywczego? Może i tak, ale czy wcześniej ktoś tu pisał jak się robi filmy animowane? W przeciwieństwie do sławnych „dylematów”, postaram się pisać bardziej zwięźle, albo dawać jakieś praktyczne wskazówki. Cykl TV ABC ARTE jak nazwa wskazuje można też obejrzeć w sieci (do czego zachęcam – strona youtube.pl – kanał projektjusty), ale papierowe wersje mojego wideo bloga na łamach KYAA! będą zawierać dodatkowe ciekawostki... albo, rzeczy, o których nie zawsze mówiłam, bo wydawały mi się jasne jak słoneczko Polsatu, a okazało się, że nie do końca tak jest... Dobrze, zatem przejdźmy do meritum...


Rysunek rysicy Urszuli w The Gimp

 

KROK 1...

 

Przedstawione klipy z mojej animacji „Największy Skarb Świata” zostały wykonane w programie The Gimp. Oczywiście, każdy z tych rysunków, dopiero po zmontowaniu mógł dać iluzję ruchu. Czy grafika rastrowa nadaje się do tworzenia animacji? Tak – jednak ma pewne ograniczenia.

 

1. Nie jest skalowalna, to znaczy rysując sekwencje z jedną postacią, możemy liczyć, że albo będzie ona na planie malutka, albo duża. Używając tej grafiki, nie zrobimy tricku przenoszenia bohatera z planu panoramicznego na mega zbliżenie, bo jak nam się zechce takiej zabawy to nagle pojawią się jeszcze bardziej widoczne piksele... Chyba, że to będzie zamierzony efekt!

 

2. Raczej trudno tworzyć klatki nakładając postać na tło, tak aby bohater jeśli nie zmienia pozycji mógł na kolejnym rysunku, znajdować się dokładnie w tym samym miejscu. Żeby dokonać tego efektu, należy postać bohatera zapisać jako plik png. (dla uzyskania przezroczystości tła) i kopiować go do pliku tła (najlepiej wykonać ten manewr przykładowo otwierając krajobraz gór w programie wektorowym). Niestety typ otworzonej grafiki nie pozwoli nam na powiększenie postaci w razie konieczności, lub przemieszczanie elementów samego tła...


ognisko rysica piecze kiełbaski

 

Warto jednak pamiętać, że grafika rastrowa oferuje nam świetne narzędzia do kolorowania postaci, plus możliwość poklatkowego wykonania ciekawych efektów świetlnych. Zatem dla tego uroku, pomijając strach przed pikseliozą, można używać tej metody... tylko trzeba być bardzo cierpliwym. Dużo się narysować na komputerze na tle przeźroczystych kratek (bohater animacji), albo wiele obrabiać zeskanowanych rysunków teł.

 

Rysunek w CorelDraw

 

KROK 2...

 

Obecnie, zdecydowanie bardziej preferowana przeze mnie metoda. Może dlatego, że pozwala na odręczne rysunki, które się potem przekształca w wektory? Rzecz jasna wektory też można od razu rysować na komputerze, ale polecam w tym przypadku posiadać tablet. I kolorowanie to kilka kliknięć, ale trzeba zawsze zamykać szkic rysunku, nawet jeśli kontury bohatera wychodzą poza umowną kartkę papieru... Podstawowa zaletą jest brak strachu, że się rysunek rozmaże, albo, że narysowaliśmy za małego typa! Jednak, jak wspomniałam, mamy ograniczenia związane z tym faktycznym, zamykaniem linii postaci.

 

1. Stworzony niedbałymi liniami rysunek, które swobodnie składają się na daną postać nie przejdą... O ile nie będziemy chcieli tego kogoś pokolorować!

 

2. Animacja czyli gdzie trzeba wykonać wiele obrazków szkicowych, więcej zajmie czasu w wektorze. Nawet jeśli zdecydujemy się na pozornie szybsze rysowanie odręczne, to skanowanie, poprawianie skanów (czyszczenie tych plików z podstawowych zabrudzeń). W przeciwieństwie do rastrowej grafiki, łatwiej pierwszy szkic, zmodyfikować w drugi i ten kolejny. Za to jest większa draka z montażem...

 

3. Warto jednak zaznaczyć, że możliwość swobodnego zmieniania elementów postaci, pozwala na jej wycinkowość i łatwe tworzenie nowych sekwencji ruchu, dosłownie kopiuj / wklej postać przemieszczę rączkę i znów to samo! Myślę, że przykład zombiaków to dobry przykład!

 

Digimon kadr z animacji


KROK 3...

 

Może najlepszym rozwiązaniem będzie profesjonalny program do animacji? Na tak, bo wszystko w jednym, ale ile kosztuje taki Adobe Flash? Nie będę was straszyć. Mało tego, artystyczne efekty w tej aplikacji, wcale nie wyrównają jej ceny. Żeby wykonać film i tak trzeba spędzić sporo czasu, a piękność obrazków miejscami i tak nie będzie równać się niby z gorszymi ujęciami alternatywy. Często sam sposób kolorowania nie dorówna pikselowemu rastrowi...

 

Program jest niby wektorowy, ale i tak o wiele lepiej rysować samemu klatki, a potem je nanosić na osi czasu Flasha. Jest jednak coś, co prosi się do używania tego typu programów, - ułatwiony montaż! Ja osobiście, swoją pierwsza animację tworzyłam we Flashu i dało się w nim rysować myszką, a to dla początkującego rysownika już coś znaczy... I oczywiście fakt, że jak narysowałam jedna klatkę, to przenosząc się o oczko dalej na wspomnianej osi, wystarczyło tylko skasować postać stworka z tła, albo dać mu inną minkę i nie trzeba było się martwić ponownym tworzeniem krajobrazu. Jednak, warto wiedzieć, że są programy, które pomogą nam w montażu, więc może warto podjąć to wyzwanie?

 

Rysica na tle pokoiku Justy

 

KROK 4...

 

W ten oto sposób, nasuwa się najkorzystniejsze rozwiązanie: łączenie metod! Można bawić się w fotografię, dając na tym tle postać wektorową albo rastrową, lub już na podstawie otoczenia, dodawać bohatera wykonanego z plasteliny, a obiektywem aparatu kreślić ostateczne klatki, żeby potem zmontować te fotografie w jedną całość. Na sam koniec wrzucam jeszcze klipy z kolejnych animacji i zachęcam do odpalenia pierwszej lepszej aplikacji do malowania i wykonania kilku podobnych obrazków choćby z uśmiechniętymi kotkami. Tak dla rozgrzewki. Więcej animacji na moim kanale, a dodatkowe instrukcje już w kolejnym numerze KYAA!

 

Programy użyte do tworzenia tych animacji:

 

1. The Gimp: Największy Skarb Świata z sekcji KROK 1 (montaż klatek

w Adobe Illustrator) a całego filmu w Pinnacle Studio


Pożar - rysica ucieka z płomieni


2. Corel Draw: Zombie, Kot Pirat,


Zombie postać w całości


Kot pirat i bomby - plansza do gry


Zombie kubeczek


3. Adobe Illustrator: Największy Skarb Świata (ilustracja z klatkami) z sekcji KROK 4


Bublomon - kadr  z animacji


4. Adobe Flash: Digimon Fan Movie


Montaż wideo


5. Windows Movie Maker: m.in. montaż filmiku o Zombie...

 

Zatem kredki w dłoń i widzimy się następnym razem!

Justyna „Justa” Margielewska 

« powrót

Dodaj nowy komentarz


Krótka historia wpisów na blogu... 


Created by ABC Arte 2019 :)